Amazon redukuje 14 000 etatów w administracji
Największy na świecie detalista internetowy, Amazon, likwiduje około 14 000 miejsc pracy w sektorze administracyjnym.
W oficjalnym komunikacie firma uzasadnia redukcję etatów zmianami organizacyjnymi w dobie sztucznej inteligencji. Działalność wysyłkowa w Niemczech i innych krajach nie powinna ucierpieć w wyniku cięć na stanowiskach biurowych. Na ten moment nie jest jasne, w jakim stopniu redukcje dotkną miejsc pracy w Niemczech.
Restrukturyzacja w kierunku AI
Amazon sam postawił pytanie, dlaczego decyduje się na redukcje, skoro wyniki biznesowe są dobre. W odpowiedzi podkreślono, że nie można zapominać o dynamicznych zmianach zachodzących na świecie. Koncern wskazał na obecne zastosowania sztucznej inteligencji, które umożliwiają szybsze wprowadzanie innowacji. Dlatego firma musi dążyć do jak najbardziej zoptymalizowanej struktury.
Od miesięcy trwa debata, czy oprogramowanie AI, takie jak ChatGPT czy Claude od wspieranego przez Amazon dewelopera Anthropic, może uczynić wiele stanowisk biurowych zbędnymi. Według twórców, programy te są w stanie samodzielnie wykonywać zadania oparte na wiedzy i automatyzować procesy administracyjne. Skutki tego rozwoju odczuli dotychczas między innymi programiści, ponieważ AI doskonale radzi sobie z pisaniem kodu oprogramowania.
Bez wpływu na dostawy
Konsumenci w Niemczech prawdopodobnie nie odczują skutków redukcji zatrudnienia. Po pierwsze, cięcia dotyczą wyłącznie administracji, a nie pracowników w ogromnych centrach logistycznych. Po drugie, kurierzy dostarczający przesyłki nie są zatrudnieni bezpośrednio przez firmę, lecz działają jako podwykonawcy – co od lat krytykuje związek zawodowy Verdi. Generalnie relacje między Verdi a Amazonem są napięte – firma od dawna odmawia zawarcia układu zbiorowego pracy.
Jednocześnie Amazon inwestuje w Niemczech znacznie więcej niż w przeszłości. Według danych firmy, w 2024 roku było to około 14 miliardów euro, czyli o dwa miliardy więcej niż w 2023 roku. Zgodnie z oświadczeniem szefa niemieckiego oddziału, Rocco Bräunigera, wygłoszonym podczas wrześniowej prezentacji firmowej, inwestycje będą kontynuowane na dużą skalę. Wówczas nie było jeszcze mowy o redukcji etatów. Inwestycje te są w dużej mierze przeznaczane na usprawnienie automatyzacji procesów logistycznych – wdrażanych jest coraz więcej robotów, które mają odciążyć pracowników.
Łącznie około 40 000 miejsc pracy w Niemczech
Amerykański koncern zatrudnia w Niemczech ponad 40 000 pracowników w ponad 100 lokalizacjach, w tym w centrach sortowania i logistycznych, biurach administracyjnych w Monachium i Berlinie oraz w ośrodkach rozwojowych – na przykład w Akwizgranie trwają prace nad udoskonaleniem asystenta głosowego Alexa, aby lepiej rozumiał niemieckie dialekty. Do tego dochodzą centra danych działu chmurowego AWS (Amazon Web Services). W ostatnim czasie zatrudnienie w Niemczech znacznie wzrosło – w ciągu roku firma stworzyła 4 000 nowych miejsc pracy.
Doniesienia o jeszcze większych redukcjach
W komunikacie Amazon zaznaczył, że jednocześnie tworzone są nowe miejsca pracy w innych obszarach. Większość dotkniętych redukcją pracowników ma otrzymać 90 dni na poszukiwanie innych stanowisk wewnątrz firmy. Między innymi „Wall Street Journal”, powołując się na poinformowane źródła, donosił, że redukcja może objąć nawet 30 000 miejsc pracy w kilku falach. Biorąc pod uwagę jednoczesne tworzenie nowych stanowisk w innych działach, informacja ta może być prawdziwa.
Największy sprzedawca internetowy w Niemczech
Około 60 procent niemieckiego handlu internetowego przypada na Amazon – wliczając w to platformę marketplace, na której mniejsi sprzedawcy wykorzystują Amazon jako kanał sprzedaży.
Niemiecki Federalny Urząd Antymonopolowy (Bundeskartellamt) krytycznie przygląda się rozwojowi Amazona i podejmuje działania przeciwko amerykańskiej firmie – organ ochrony konkurencji dostrzega jej „ponadrynkowe znaczenie dla konkurencji”. Urząd federalny wyraził obawy, że Amazon wykorzystuje swoją dominującą pozycję na rynku ze szkodą dla konsumentów i innych sprzedawców. Przeciwko Amazonowi toczą się dwa postępowania. Jedno z nich dotyczy zarzutu kontroli cen – w tej sprawie firma otrzymała już oficjalne ostrzeżenie. Jest to na razie wstępna ocena, a Amazon ma teraz możliwość przedstawienia swojego stanowiska.
Rosnące znaczenie Amazona na rynku przesyłek kurierskich
Amazon zyskuje na znaczeniu nie tylko jako sprzedawca internetowy, ale również jako firma kurierska: towary zamówione na platformie są dostarczane zarówno przez operatorów logistycznych, takich jak DHL, jak i w coraz większym stopniu przez samego Amazona. Według Federalnej Agencji ds. Sieci (Bundesnetzagentur), Amazon jest już drugim co do wielkości graczem na niemieckim rynku przesyłek, a jego udział w wolumenie dostaw wynosi od 15 do 25 procent. DHL posiada ponad 40-procentowy udział w rynku, co jest wynikiem znacznie wyższym niż w przypadku firm Hermes, DPD, UPS i GLS, których udziały wahają się od 5 do 15 procent.
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.
FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.
OR CONTINUE WITH