Nieznaczny wzrost sprzedaży Primark w pierwszej połowie roku dzięki ekspansji, pomimo słabszego rynku brytyjskiego
loading...
W ciągu 24 tygodni do 1 marca sprzedaż Primark odczuła wpływ ostrożnych nastrojów konsumenckich w Wielkiej Brytanii, jednak w innych regionach spółka matka sieci dyskontowej, Associated British Foods (ABF), odnotowała „dobry wzrost bazowy”.
Najwyższy wzrost sprzedaży, o 21 procent, odnotowano w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie firma kontynuowała otwieranie nowych sklepów. Podobnie było w Stanach Zjednoczonych, gdzie odnotowano wzrost sprzedaży o 17 procent. Sprzedaż w Hiszpanii i Portugalii wzrosła o 8 procent, pomimo powodzi w regionie Walencji, która zakłóciła działalność sklepów. Natomiast we Francji i Włoszech sprzedaż wzrosła o 4 procent.
W Europie Północnej silny wzrost w Niemczech i Holandii przyczynił się do wzrostu o 2,4 procent, co odzwierciedla strategię restrukturyzacji sieci sprzedaży Primark, która, jak twierdzi firma, poprawiła rentowność.
Ekspansja w USA i Europie napędza wzrost
Kontrastuje to ze spadkiem sprzedaży o 4 procent w Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie dominowały „ostrożne nastroje konsumenckie i brak zakupów sezonowych w miesiącach jesiennych z powodu łagodnej pogody”. Primark stwierdził ponadto, że w ciągu półrocza jego udział w rynku w tych dwóch regionach spadł z 6,9 procent do 6,7 procent z powodu słabej aktywności zakupowej wśród „pewnych grup” klientów.
Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż Primark w pierwszej połowie roku wzrosła o 1 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, a nowe otwarcia sklepów miały 4-procentowy udział w całkowitym wzroście sprzedaży. To z kolei wpłynęło na sprzedaż porównywalną, która spadła o 2,5 procent.
Skorygowany zysk operacyjny sieci wzrósł o 8 procent, a marża operacyjna wzrosła do 12,1 procent, „demonstrując siłę modelu operacyjnego Primark”. Firma poinformowała, że wzrost marży brutto był „głównie spowodowany korzystnymi kursami walut, efektywnością dostawców i skutecznym zarządzaniem obniżkami cen”. Dalsze zarządzanie kosztami i rozłożenie w czasie jednorazowych pozycji zrekompensowały wzrost płac i zwiększone inwestycje w niektóre inicjatywy.
Wpływ taryf amerykańskich spodziewany w drugiej połowie roku, ale prognozy pozostają bez zmian
Patrząc w przyszłość, dyrektor generalny ABF, George Weston, powiedział, że chociaż firma stoi w obliczu „środowiska operacyjnego ze znaczną niepewnością”, grupa „pozostaje w dobrej pozycji, a nasz silny bilans umożliwia dalsze inwestycje w celu zapewnienia długoterminowego zrównoważonego wzrostu”. W związku z tym prognozy ABF na rok finansowy pozostały niezmienione – z wyjątkiem działu Cukru – przy uwzględnieniu „absorpcji wpływu taryf amerykańskich w drugiej połowie 2025 roku, na podstawie tego, co wiemy dzisiaj”.
Primark obecnie dąży do niskiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży w całym roku, napędzanego planem otwierania sklepów w Europie i Stanach Zjednoczonych, który, jak twierdzi firma, ma wnieść 4-procentowy wkład w całkowity wzrost sprzedaży Primark. Słabsza sprzedaż w Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie handel prawdopodobnie pozostanie trudny w drugiej połowie roku, ma zrównoważyć wzrost sprzedaży.
Sieć nadal prognozuje, że skorygowana marża operacyjna w 2025 roku będzie zasadniczo zgodna z poziomem z ubiegłego roku, odzwierciedlając poprawę marży brutto i zarządzania kosztami. Tymczasem skorygowana marża operacyjna ma być niższa niż w pierwszej połowie roku z powodu rozłożenia w czasie pozycji jednorazowych, które korzystnie wpłynęły na wyniki w pierwszej połowie roku.
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.
FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.