• Home
  • News
  • Business
  • Nowa strategia: Hugo Boss stawia na efektywność i modę damską

Nowa strategia: Hugo Boss stawia na efektywność i modę damską

Hugo Boss AG, koncern modowy z siedzibą w Metzingen, kontynuuje działania reformatorskie. We wtorek wieczorem spółka ogłosiła nowy, średnioterminowy program o nazwie „Claim 5 Touchdown”.

Stanowi on kontynuację strategii „Claim 5”, którą dyrektor generalny Daniel Grieder wdrożył po objęciu stanowiska latem 2021 roku. – „Claim 5” była strategią wzrostu. Chodziło o odświeżenie marki i jej powrót na rynek, a wszystkie te cele zrealizowaliśmy – podkreślił Grieder podczas środowej telekonferencji. – Teraz chcemy przejść do drugiej fazy, w której skupimy się na rentowności i wynikach finansowych.

Nowa koncepcja, zatwierdzona we wtorek przez zarząd i radę nadzorczą, obejmuje lata do 2028 roku. – Wdrożenie skoncentruje się na trzech kluczowych obszarach: marce, sprzedaży i operacjach – wyjaśnia spółka w komunikacie. Priorytety te mają „zwiększyć efektywność i stworzyć warunki dla długoterminowego, rentownego wzrostu”.

Dzięki tym działaniom koncern zamierza również „znacząco przyspieszyć generowanie wolnych przepływów pieniężnych”. Celem jest osiągnięcie „od 2026 roku średnich rocznych wolnych przepływów pieniężnych na poziomie około 300 milionów euro”.

Hugo Boss tworzy „niezależne centrum” dla mody damskiej

Firma dostrzega duży potencjał rentownego wzrostu szczególnie w segmencie mody damskiej. Aby go wykorzystać, planowana jest reforma strukturalna. Powstaną „dwa niezależne piony (powerhouses) dla odzieży męskiej i damskiej”, które mają na celu wykorzystanie synergii między obiema markami koncernu: Boss i Hugo.

W ramach reformy wszystkie działania związane z modą damską zostaną skupione pod jednym dachem. Celem jest wypracowanie „jasnego DNA” dla asortymentu womenswear i sformułowanie spójnego przekazu marki. Oprócz kolekcji odzieżowych ma on obejmować również takie kategorie jak obuwie, akcesoria i torebki.

Spółka ogłosiła, że na stanowisko dyrektora tego obszaru zatrudniono już menedżera z renomowanej międzynarodowej marki mody damskiej, który obejmie nową funkcję w styczniu.

W obszarze Boss Menswear zarząd stawia na dalsze umacnianie „silnej pozycji jako marki lifestyle'owej 24/7”. Marka Hugo będzie „rozwijać swoją tożsamość poprzez wyostrzone pozycjonowanie i bardziej przystępną ofertę produktową, koncentrując się jeszcze mocniej na współczesnym krawiectwie (contemporary tailoring)”.

Zarząd stawia na wzrost efektywności, ale nie planuje zwolnień

Koncern zapowiedział również dalszą optymalizację portfela sklepów, aby „stale poprawiać doświadczenia klientów, a jednocześnie zwiększać produktywność powierzchni i efektywność we własnym kanale detalicznym”. W hurcie producent odzieży zamierza „rozszerzać strategiczne partnerstwa, stosować bardziej selektywne podejście do asortymentu i rozwijać działalność franczyzową”. Ponadto mają zostać wzmocnione cyfrowe kanały sprzedaży.

Poza tym firma stawia na optymalizację „wzdłuż całego łańcucha wartości”, aby osiągnąć swoje cele. – Do najważniejszych priorytetów należą dalsze wzrosty efektywności w obszarze zaopatrzenia poprzez ciągłą optymalizację sieci dostawców, preferowanie transportu morskiego i krótsze czasy dostaw – czytamy w komunikacie. Ponadto, dzięki zwiększonemu wykorzystaniu nowych technologii i sztucznej inteligencji (AI) w procesach planowania, możliwe ma być podejmowanie „szybszych i bardziej inteligentnych decyzji”. Zwolnienia nie są jednak obecnie przewidywane.

„Rok dostosowań”: Na 2026 rok prognozowane są spadki przychodów i niższy wynik operacyjny

Przedstawione środki mają przynieść owoce w średnim terminie, jednak początkowo producent odzieży liczy się ze stratami. – Rok 2026 będzie rokiem dostosowań, w którym biznes zostanie wzmocniony poprzez usprawnienie procesów, rewizję asortymentu i optymalizację sieci sprzedaży – poinformowała spółka. – W kontekście świadomego ponownego skupienia się na markach i kanałach dystrybucji, w 2026 roku oczekiwany jest spadek przychodów (po uwzględnieniu różnic kursowych) w średnim do wysokiego zakresu jednocyfrowego, po czym w 2027 roku nastąpi powrót do wzrostu, który ma przyspieszyć w 2028 roku.

W nadchodzącym roku obrotowym zarząd spodziewa się już poprawy marży brutto, wspieranej przez „wzrost efektywności w zaopatrzeniu, selektywne korekty cen i wyższą sprzedaż w pełnej cenie”.

Konkretnie spółka prognozuje jednak, że w 2026 roku wynik przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) spadnie do poziomu 300–350 milionów euro. W bieżącym roku koncern spodziewa się EBIT na „dolnym poziomie” przedziału docelowego wynoszącego 380–440 milionów euro. W 2027 roku rentowność ma jednak ulec poprawie.

Po nieporozumieniach: CEO Grieder widzi „dobre partnerstwo” z Frasers Group

W odniesieniu do ostatnich nieporozumień z największym akcjonariuszem indywidualnym, brytyjską Frasers Group, członkowie zarządu zachowali powściągliwość podczas telekonferencji. Brytyjski koncern handlowy, który posiada obecnie 25 procent udziałów w Hugo Boss, a poprzez instrumenty finansowe ma dostęp do ponad 30 procent akcji, w liście z ubiegłego tygodnia poinformował o wycofaniu poparcia dla przewodniczącego rady nadzorczej Stephana Sturma.

Grieder oświadczył teraz, że Hugo Boss nadal utrzymuje „dobre partnerstwo” ze swoim głównym akcjonariuszem. Nie chciał komentować spekulacji na temat możliwego przejęcia spółki przez Frasers Group.

Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.

FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.


OR CONTINUE WITH
Hugo Boss
Hugo Boss AG