Współpraca z Crocs pozytywnie wpływa na wyniki kwartalne Marimekko
Rynek azjatycki i współpraca z innymi markami – to właśnie w tych obszarach fińska marka modowa Marimekko upatruje szans na dalszy rozwój. Wnioski te płyną z omówienia wyników finansowych za drugi kwartał, przedstawionych przez CEO Tiinę Alahuta-Kasko podczas transmisji internetowej.
Drugi kwartał przyniósł Marimekko wzrost obrotów o 2 procent, osiągając poziom 44,5 miliona euro. Za tymi wynikami stoi między innymi udana współpraca z marką Crocs. Limitowana kolekcja, stworzona we współpracy z producentem obuwia, zadebiutowała w kwietniu i szybko się wyprzedała. Podczas webcastu CEO podkreśliła znaczenie takich kolaboracji. Nie tylko ze względu na generowane przez nie przychody z licencji, ale również z uwagi na wzrost rozpoznawalności marki Marimekko na świecie. W drugim kwartale marka nawiązała także współpracę z siecią kawiarni Blue Bottle Coffee, dzięki czemu produkty Marimekko pojawiły się w lokalach w Stanach Zjednoczonych i kilku krajach Azji.
Marimekko ma na koncie liczne udane kolaboracje. Jedną z najbardziej znanych jest współpraca z Uniqlo, ale marka działała już wspólnie z takimi gigantami jak Adidas czy Ikea.
Flandia, kraj pochodzenia marki, pozostaje jej głównym rynkiem, generując ponad połowę obrotów. Na drugim miejscu plasuje się region Azji i Pacyfiku, z obrotem na poziomie 8,2 miliona euro w minionym kwartale. Choć region ten odnotował spadek obrotów, CEO Alahuta-Kasko tłumaczy to spadkiem przychodów z licencji. „W latach 2023 i 2024 odnotowaliśmy rekordowe przychody z licencji. Na początku 2025 roku sygnalizowaliśmy już, że w porównaniu z poprzednimi latami przychody te ulegną zmniejszeniu”. Obrót w kanale detalicznym własnym marki pozostał na tym samym poziomie, natomiast w kanale hurtowym odnotowano wzrost w tym regionie.
Zysk fińskiej firmy modowej w omawianym okresie był pod presją z powodu kosztów stałych, które były wyższe niż rok wcześniej. Pomimo poprawy marż produktowych i wzrostu obrotów, udzielono wyższych rabatów, zwiększono inwestycje, a koszty osobowe wzrosły w związku z podwyżkami wynagrodzeń. Firma zatrudniła również nowych pracowników, między innymi w związku z otwarciem nowych sklepów. Ostatecznie firma utrzymała rentowność, osiągając zysk netto w wysokości 4,3 miliona euro.
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.
FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.
OR CONTINUE WITH