„Wymagające otoczenie rynkowe”: Grupa Calida odnotowuje spadek obrotów w pierwszej połowie roku
loading...
Szwajcarski koncern bieliźniany Calida Holding AG odnotował znaczny spadek obrotów w pierwszej połowie 2025 roku obrotowego. Dzięki sprzedaży działu mebli ogrodowych Lafuma Mobilier, ostatecznie osiągnięto jednak wyższy zysk. W opublikowanym w czwartek raporcie półrocznym grupa podkreśliła chęć kontynuowania obranej strategii.
„W nadal wymagającym otoczeniu rynkowym Grupa Calida po raz kolejny udowodniła swoją odporność i innowacyjność” – stwierdził CEO Thomas Stöcklin. „Wdrożone działania optymalizacyjne i skupienie się na kluczowych wartościach postępują zgodnie z planem, ale potrzebują czasu, aby w pełni rozwinąć swój potencjał”.
Prezes zaapelował o cierpliwość: „Dopiero gdy rynki się uspokoją, a konsumenci odzyskają zaufanie, strategiczne decyzje zaczną przynosić coraz większe efekty” – podkreślił Stöcklin.
Spadek obrotów wszystkich marek wchodzących w skład grupy
W okresie od stycznia do czerwca skonsolidowane obroty z kontynuowanej działalności – bez wkładu działu Lafuma Mobilier sprzedanego latem 2024 roku firmie Peugeot Frères Industrie – wyniosły 101,7 mln franków szwajcarskich (109,0 mln euro). Oznacza to spadek o 8,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Po uwzględnieniu wahań kursowych przychody spadły o 7,1%.
Wszystkie marki koncernu odnotowały niższe obroty niż w poprzednim roku. Przychody marki Calida spadły o 5,5% (po uwzględnieniu wahań kursowych -4,4%) do 66,0 mln CHF. Przychody Aubade spadły o 10,2% (po uwzględnieniu wahań kursowych -8,5%) do 28,9 mln CHF, co zdaniem firmy wynikało przede wszystkim ze „słabego rynku krajowego we Francji”.
W przypadku amerykańskiej marki Cosabella obroty spadły aż o 26,0% (po uwzględnieniu wahań kursowych -23,5%) do 6,8 mln CHF. „Repozycjonowanie marki Cosabella oraz restrukturyzacja organizacyjna i strukturalna jej działalności nadal wymagają czasu” – przyznał koncern. Znaczny spadek obrotów w pierwszej połowie roku wynikał między innymi z „opóźnień w dostawach w produkcji pierwszych nowo opracowanych serii produktów”, „świadomej rezygnacji z nierentownych obrotów” oraz „dużej niepewności gospodarczej i handlowej”.
Sprzedaż Lafuma Mobilier przyczynia się do wzrostu zysku
W związku ze spadkiem obrotów i niższej marży, skorygowany zysk przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją (EBITDA) z działalności kontynuowanej spadł z 2,7 mln do 1,2 mln CHF.
Strata netto z działalności kontynuowanej wzrosła z 1,0 mln do blisko 2,0 mln CHF. Dzięki wpływom ze sprzedaży Lafuma Mobilier, koncern zwiększył jednak zysk netto przypadający na akcjonariuszy z 1,2 mln do 1,4 mln CHF (1,5 mln euro).
Zarząd stawia na efekty obecnej strategii
Zarząd nadal koncentruje się na efektach trwających reform. „Strategia skupiona na doskonałości operacyjnej i pozycjonowaniu marek w segmencie premium będzie konsekwentnie realizowana również w drugiej połowie roku” – zapowiedziała firma. „Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, w całym roku spodziewany jest solidny wynik operacyjny na poziomie ubiegłego roku”.
Koncern wyraził optymizm co do przyszłego rozwoju: „Impulsy wzrostu będą się stopniowo nasilać: organiczny rozwój głównych marek Calida i Aubade podkreśla potencjał portfolio marek. Jednocześnie ukierunkowany jest rozwój Cosabelli na rynku amerykańskim” – czytamy w komunikacie.
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.
FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.