• Home
  • News
  • Fairs
  • Konflikt handlowy i konkurencja: Jak chińscy producenci odzieży walczą o swoją pozycję

Konflikt handlowy i konkurencja: Jak chińscy producenci odzieży walczą o swoją pozycję

Rosnąca presja związana z konfliktem handlowym między Chinami a USA oraz rosnąca konkurencja na rynku krajowym i w innych krajach azjatyckich, takich jak Wietnam i Bangladesz, wymagają od chińskich producentów odzieży nowych działań.

Aby zrozumieć, jak producenci radzą sobie z tą sytuacją w czasie rosnących kosztów i spadku konsumpcji na rynku globalnym, zbadaliśmy sytuację na targach China International Fashion Fair (CHIC) w Szanghaju.

Skupienie na rynku krajowym

Podczas gdy chiński przywódca Xi Jinping obchodził w Pekinie 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej, biznes nie zwalniał tempa w najbardziej ruchliwy dzień szanghajskich targów mody. Wydarzenia związane z paradą wojskową w stolicy były jednak śledzone również na terenie targów.

Stoisko prezentuje paradę wojskową w Pekinie Credits: FashionUnited

Półroczne targi mody odbywają się w marcu i wrześniu. Podczas gdy wiosenna edycja prezentuje kolekcje różnych marek i projektantów, wrześniowa skupia się na produkcji. Wystawiający się producenci działają zazwyczaj zarówno jako producenci OEM (Original Equipment Manufacturer), gdzie projekt w całości pochodzi od marek, jak i ODM (Original Design Manufacturer), gdzie marki dostosowują projekty producentów do swoich potrzeb.

Większość producentów koncentruje się na rynku krajowym. Tylko około 20-30 procent wystawców eksportuje swoje towary za granicę, jak poinformował prezes CHIC, Chen Dapeng, podczas konferencji prasowej.

Eksport tekstyliów i odzieży pozostaje stabilny

Rynek globalny stoi przed wieloma wyzwaniami, w tym konfliktem handlowym między Chinami a USA. Jak dotąd, wpływ na chińskich producentów nie jest jednak znaczący. Według Chena, eksport do USA spadł jedynie nieznacznie w okresie od stycznia do czerwca, podczas gdy dostawy do Europy wzrosły.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy skumulowany eksport chińskich tekstyliów, odzieży i akcesoriów wzrósł o 0,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, jak podała Chińska Główna Administracja Celna (GAC). Wartość towarów w tym okresie wyniosła 143 miliardy dolarów (122 miliardy euro). Eksport odzieży spadł o 0,2% do 73,5 miliarda dolarów, podczas gdy eksport tekstyliów wzrósł o 1,8% do 70,52 miliarda dolarów.

Producenci reagują na konflikt handlowy z USA

Wojna celna między USA a Chinami jest obecnie zawieszona do 10 listopada. W związku z tym, zapowiedziane w kwietniu najwyższe stawki celne – do 145% na chińskie produkty i 125% na produkty amerykańskie – zostały tymczasowo zawieszone. Nadal obowiązują jednak wysokie cła w wysokości 30% na chiński import do USA i 10% na towary amerykańskie w Chinach. Dodatkowo zniesiono limit celny dla importu paczek komercyjnych o wartości poniżej 800 dolarów (688 euro).

Strefa prezentacji marki Threegun Credits: FashionUnited

Shanghai Dragon Corporation reaguje na zmiany na rynku amerykańskim, modyfikując asortyment swojej marki bielizny Threegun. Chiński producent tekstyliów, należący do Shangtex Fashion Company, rezygnuje z bawełny w produktach sprzedawanych bezpośrednio za pośrednictwem Amazona w USA, aby obniżyć koszty.

Koncern, który generuje 90% swoich przychodów za granicą jako producent dla innych marek, ma nadzieję na zwiększenie współpracy z europejskimi klientami. Obecnie współpracuje z 15 dużymi i kilkoma mniejszymi partnerami w Europie. Na targach prowadzono również rozmowy z klientami z Norwegii.

Poza Europą, rośnie również biznes na Bliskim Wschodzie i w kilku krajach afrykańskich. Koncern odnotował 5-procentowy wzrost przychodów i zysków w porównaniu z 2023 rokiem.

Qingdao Qianfeng CapArt International Corporation podniosła ceny za produkt o 0,1-0,2 dolara. Chiński producent czapek, do którego klientów należą m.in. New Era, Fanatics, Lerros i Jack & Jones, nadal generuje największe przychody na rynku amerykańskim (do 80%). Pozostałe 20% pochodzi głównie z Europy i krajów Azji Południowo-Wschodniej. Z powodu spadku sprzedaży, firma poszukuje nowych klientów w Ameryce Południowej.

Stoisko Qingdao Qianfeng CapArt International Corporation Credits: FashionUnited

W ubiegłym roku koszty produkcji wzrosły o 5-10%, a wolumen zamówień spadł o około 10%. W tym czasie firma koncentruje się na długoterminowej współpracy, takiej jak z New Era. Bliska współpraca między producentami a markami jest obecnie kluczowa dla rozwiązania problemów, takich jak wyższe cła importowe. Obie strony negocjują i dzielą się dodatkowymi kosztami.

Outsourcing i redukcja kosztów

Aby sprostać rosnącej konkurencji i obniżyć koszty, Qingdao Qianfeng CapArt inwestuje od początku roku w zakład produkcyjny w Ghanie, gdzie planuje produkować około 30% swoich produktów, skupiając się na prostych modelach. Bardziej złożone modele i detale, takie jak hafty, będą nadal produkowane w Chinach.

Chińscy producenci przenoszą część produkcji do innych krajów, takich jak Wietnam, Bangladesz, Myanmar i Egipt, głównie w przypadku prostych produktów, takich jak dzianiny i koszulki. Produkcja wymagająca zaawansowanej technologii pozostaje w Chinach. Firmy, które nie mogą przenieść produkcji, coraz częściej sięgają po nowe rozwiązania cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja, aby usprawnić produkcję i reagować na zmiany na rynku amerykańskim.

Pracownicy marki odzieży wierzchniej prezentują kurtki na stoisku podczas transmisji na żywo w mediach społecznościowych Credits: FashionUnited

Płaca minimalna

Istotną rolę w eksporcie chińskich producentów odgrywa region, w którym działają. W zależności od prowincji obowiązują różne stawki płacy minimalnej, ustalane przez lokalne władze. Szanghaj ma obecnie najwyższą miesięczną płacę minimalną (2740 juanów). Z tego powodu marki, zwłaszcza z USA, częściej wybierają dostawców z innych prowincji.

Shanghai Senfang Textile Apparel, specjalizująca się w produkcji kurtek, prowadziła rozmowy z przedstawicielem linii dziecięcej Ralph Lauren, ale nie doszła do porozumienia z powodu zbyt wysokiej ceny. Firma koncentruje się na eksporcie do Europy, współpracując z markami takimi jak Helly Hansen, Paul Smith, Pinko i Le Coq Sportif. Ważnym rynkiem eksportowym jest również Japonia.

Stoisko Shanghai Senfang Textile Apparel Credits: FashionUnited
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.

FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.


OR CONTINUE WITH
CHIC
Chic Shanghai
China
Handelsstreit
Sourcing
Supply Chain
USA
Zölle