• Home
  • News
  • Fashion
  • Od szczurów, jeźdźców i szerokich ramion: Trendy z Copenhagen Fashion Week

Od szczurów, jeźdźców i szerokich ramion: Trendy z Copenhagen Fashion Week

By Ole Spötter

loading...

Scroll down to read more
Fashion
Modelki opuszczają pokaz Alis SS26 łodzią Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Copenhagen Fashion Week w tym sezonie stała się zwierciadłem społeczeństwa, ukazując dwa oblicza mody. Z jednej strony, świat pełen kolorowych i alternatywnych stylizacji, z drugiej – bardziej konserwatywny styl z klasycznymi sylwetkami i zabudowanymi elementami.

Trendy ze stolicy Danii wyróżniały się przede wszystkim z tej pierwszej strony, choć pewne zabawne detale przełamywały konserwatywne looki – być może jako symbol nadziei w trudnych czasach.

Jakie trendy zdominowały Kopenhagę i jaką rolę odegrał w tym szczur, dowiecie się Państwo poniżej.

Halki

Już pierwszego dnia tygodnia mody stało się jasne, że halki z falbanami w różnych wariantach – od długich sukien po ubrania z recyklingu – będą hitem sezonu wiosna/lato 2026.

W zależności od kolekcji, stylizacje były proste lub bardziej wyszukane. Długa suknia z rozcięciem do palców u OpéraSport, miejski look od Baum und Pferdgarten, gdzie halkę połączono z oliwkowymi spodniami cargo i czarnymi butami w stylu Y2K, czy też rekonstruowany top od Bonnetje, gdzie ramiączka nonszalancko opadają na czarną spódnicę do kolan.

Od lewej: OpéraSport, Bonnetje i Baum und Pferdgarten Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Transparentne tkaniny

Nie tylko jedwabne halki dodały zmysłowości kopenhaskim pokazom. Transparentne tkaniny wniosły eteryczną lekkość. Materiały te wykorzystano zarówno na detale, jak i całe kreacje – od sukienek do kolan, przez kurtki, po kombinezony.

Różnorodne zastosowania transparentnych materiałów pozwoliły na stworzenie szerokiej gamy stylizacji – zmysłowych i eleganckich, ale też nonszalanckich i sportowych.

Od lewej: Cecilie Bahnsen, Caro Editions, Deadwood, Forza Collective, Herskind Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Siatki

Ażurowe topy, sukienki i narzutki, przypominające biżuterię na całe ciało, dopełniły odważny trend, nawet jeśli były używane jedynie jako dodatkowa warstwa. Wyglądało na to, że głównym celem było wyeksponowanie ciała pod grubą siatką.

Aspekt dekoracyjny wysuwał się na pierwszy plan – detale zdobiące sukienki z siatki, czy wykorzystanie ich jako akcesoriów. Wyjątkiem był bezrękawnik Rolf Ekroth, gdzie siatka stanowiła jedynie wstawkę.

Od lewej: Madsen, Iamisigo, Alis i Rolf Ekroth Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Styl jeździecki

Znacznie bardziej strukturalne były looki nawiązujące do uniformów jeźdźców. Dopasowane żakiety, przypominające stroje sportowe, u marek takich jak MKDT Studio i The Garment, zestawiono z legginsami i ciemnymi butami. Gestuz skrócił żakiet i połączył go z krótką spódnicą – look mniej kojarzący się z jeździectwem, ale białe rękawiczki przywróciły skojarzenia z uniformem.

Od lewej: Forza Collective, MKDT Studio, The Garment i Gestuz Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Szerokie ramiona

Górne części garderoby z akcentem sportowym zaprezentowały również PLN, Han Kjobenhavn i Rave Review. Marki te skupiły się na ramionach, inspirowanych futbolem amerykańskim. Zastosowano ochraniacze na ramiona, typowe dla tego sportu, aby nadać sylwetkom wyrazistości.

Od lewej: PLN, Han Kjobenhavn i Rave Review Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Miks wzorów

Kopenhaga znana jest zarówno ze skandynawskiego minimalizmu, jak i z zamiłowania do estetyki vintage, w której często pojawiają się wzory z minionych dekad. W tym sezonie niektóre marki postawiły na to drugie podejście, prezentując looki z wieloma różnymi wzorami, które niekiedy ze sobą kontrastowały. Ważną rolę odegrało warstwowe ubieranie się, gdzie poszczególne warstwy łączyły kwiatowe hafty z paskami, kropki z serduszkami i paskami, a także kratę.

Połączenia różnych elementów garderoby wprowadziły również zróżnicowaną kolorystykę, na przykład róż z brązem – paleta, która nie wydaje się oczywista, ale w chaosie wzorów stworzyła pewną harmonię w dysharmonii.

Od lewej: Hendrik Vibskov, Munthe, Rolf Ekroth i Caro Editions Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Sztywny szal

Apaszki, które zyskiwały na popularności w poprzednich sezonach, również w modzie męskiej, były obecne także w Kopenhadze. Uwagę zwracał fakt, że u kilku marek, takich jak MKDT Studio, Rave Review i Rolf Ekroth, szale zawiązane wokół szyi wyglądały na usztywnione, sprawiając wrażenie, jakby powiewał je wiatr.

Od lewej: MKDT Studio, Rave Review (oba) i Rolf Ekroth Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Torebka-szczur

Absolutnym hitem sezonu okazała się torebka „Radbag” od Anne Sofie Madsen. Torebka, prezentowana w różnych kolorach, takich jak liliowo-chromowany czy złoty, bazuje na rzeźbie Esbena Weile Kjæra i przedstawia przerysowanego szczura.

Zwierzęta jako motywy torebek nie są nowością – udowodnił to Jonathan Anderson, który dla swojej marki JW Anderson stworzył torebki w kształcie gołębi i żab, które stały się obiektami pożądania.

Podobnie jak gołąb, szczur postrzegany jest jako szkodnik przenoszący choroby. Jednak szczury to inteligentne zwierzęta, a jako atrybut subkultury punk, uchodzą za symbol buntu. Czy nowa torebka to manifest w czasach narastającej presji ze strony prawicowych ruchów na świecie?

Szczur jako torebka u Anne Sofie Madsen Credits: ©Launchmetrics/spotlight
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.

FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.

Copenhagen Fashion Week
SS26
Trends