• Home
  • News
  • Fashion
  • Wzrost emisji w sektorze mody na skutek nadprodukcji i uzależnienia od poliestru

Wzrost emisji w sektorze mody na skutek nadprodukcji i uzależnienia od poliestru

Koszty klimatyczne branży mody ponownie rosną, tym razem napędzane wzrostem, a nie marnotrawstwem.
By Don-Alvin Adegeest

loading...

Scroll down to read more
Fashion
Zmiany klimatyczne Źródło: Markus Spiske via Pexels

Branża odzieżowa, już teraz poddawana ścisłej kontroli ze względu na swój wpływ na środowisko, odnotowała 7,5-procentowy wzrost emisji gazów cieplarnianych w 2023 roku, zgodnie z corocznym raportem Apparel Impact Institute (Aii) "Taking Stock of Progress Against the Roadmap to Net Zero 2025". Odkrycia te podkreślają niepokojącą zmianę: jest to pierwszy wzrost rok do roku, odkąd Aii rozpoczęło monitorowanie postępów w dziedzinie klimatu w 2019 roku.

Całkowita emisja z sektora osiągnęła 944 miliony ton, co stanowi prawie 2 procent globalnej emisji. Ten gwałtowny wzrost oddala branżę od ambitnego celu zmniejszenia o połowę emisji dwutlenku węgla do 2030 roku, celu, który teraz wydaje się coraz bardziej aspiracyjny. Sednem problemu jest nieustanny wir ultra-szybkiej mody i pogłębiające się uzależnienie od pierwotnego poliestru, który obecnie stanowi 57 procent światowej produkcji włókien. Włókna pochodzące z recyklingu pozostają w międzyczasie niewykorzystane, nie mając znaczącego wpływu na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych.

Jednak pomimo ogólnego wzrostu, obserwuje się pewne postępy. Coraz więcej marek ogranicza swoje emisje zakresu 1 i 2 poprzez przechodzenie na energię odnawialną, stopniowe wycofywanie węgla i inwestowanie w modernizację efektywności. Fast Retailing (spółka matka Uniqlo), Puma, Inditex i H&M, które odnotowały 23-procentową redukcję emisji w zakresie 3 w latach 2019-2024, należą do firm wdrażających inicjatywy na rzecz dekarbonizacji swoich łańcuchów wartości. Po stronie dostawców inwestycje rosną: Artistic Milliners przeznaczył 100 milionów dolarów na energię odnawialną, Shenzhou Group obniżył emisje w zakresie 1 i 2 o 24 procent od 2022 roku, a Elevate Textiles informuje o 35-procentowym spadku od 2019 roku.

Przykłady postępów

„Chociaż zachęcające jest obserwowanie postępów w całym łańcuchu wartości, z wymownymi studiami przypadku zarówno marek, jak i dostawców, dane te wyraźnie przypominają, jak daleką drogę musimy jeszcze przebyć jako branża” - powiedział Lewis Perkins, prezes Aii. „Dobrą wiadomością jest to, że nie musimy zaczynać od zera. Zasoby, inicjatywy, finansowanie i partnerstwa są dostępne, aby wspierać każdą część ekosystemu mody”.

Raport, opublikowany w połowie dekady, którą wielu określa mianem decydującej dla działań na rzecz klimatu, podkreśla pilną potrzebę zwiększenia skali stosowania zrównoważonych materiałów, przejścia na 100% energię odnawialną i wyeliminowania węgla z produkcji. Dla branży mody, która rozwija się dzięki szybkości, nowościom i skali, środki te mogą wymagać fundamentalnego przemyślenia modeli produkcji, które obecnie są zaprojektowane z myślą o nadprodukcji.

Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.

FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.

Apparel Impact Institute
Climate Change
H&M
Sustainability
Sustainable Fashion