Czy aplikacja Bought to nowy, kluczowy gracz na rynku mody z drugiej ręki?
Podczas gdy Vinted dominuje obecnie na europejskim rynku mody z drugiej ręki, fiński gracz ma ambicje rzucić wyzwanie jego supremacji. Firma Bought z siedzibą w Helsinkach uruchomiła aplikację o tej samej nazwie, zaprojektowaną w celu uproszczenia konsumentom sprzedaży używanej odzieży i innych przedmiotów.
„Błyskawiczna moda z drugiej ręki”
W 2025 roku fiński start-up przejął platformę odsprzedaży Zadaa, aplikację cieszącą się wówczas dużą popularnością w Europie Północnej. Użytkownicy Zadaa zostali zaproszeni do przeniesienia swoich profili do Bought. Jak podaje serwis medialny Arctic Startup, przejęcie to pozwoliło firmie pozyskać 500 000 użytkowników. Umożliwiło również zaoferowanie szerszej społeczności atrakcyjnej usługi, dzięki której wystawianie na sprzedaż przedmiotów z drugiej ręki jest równie proste, jak ich pierwotny zakup w sklepie.
Aplikacja Bought to platforma peer-to-peer do kupna i sprzedaży przedmiotów używanych, działająca na podobnej zasadzie co Vinted. Wyróżnia się jednak bezpośrednim i prostym podejściem do odsprzedaży. Dzięki importowaniu historii zakupów użytkownicy mają do dyspozycji gotowe do publikacji oferty sprzedaży. Aplikacja umożliwia również ręczne utworzenie strony produktu poprzez załadowanie samego zdjęcia. Taka automatyzacja sprawia, że proces sprzedaży staje się prostszy i znacznie szybszy. Jest to aspekt, który firma podkreśla na swojej stronie w Apple Store pod hasłem „Błyskawiczna moda z drugiej ręki”.
Dzięki takiemu podejściu Bought wykorzystuje nowe zachowania konsumenckie. Obecnie decyzje o zakupie produktów z sektora mody są również motywowane ich potencjałem odsprzedaży. W tym modelu obieg wtórny jest w pełni zintegrowany z modelem konsumpcji, a koncepcja cyrkularności jest realizowana w najpełniejszym wymiarze.
Jeśli chodzi o uciążliwy proces wysyłki, sprzedający mają możliwość skorzystania z usług firmy kurierskiej Wolt. „Możesz zapomnieć o pakowaniu i wysyłce: kurier odbiera sprzedane przedmioty bezpośrednio z Twojego domu, bez konieczności ich pakowania” – obiecuje Bought na swojej stronie internetowej.
Czym jest firma Bought Oy?
Obecnie firma Bought Oy jest znana głównie w Skandynawii, ale dynamicznie się rozwija. Uruchomiona w 2025 roku, pozyskała 1,4 miliona euro od Lifeline Ventures przy udziale Wave Ventures. Przejęła również Netflea, nieistniejącą już platformę sprzedaży online. Według serwisu Tech.eu, Netflea generowała do trzech milionów euro rocznego obrotu. Niedawno start-up nabył także platformę wynajmu luksusowej odzieży Robes Rental, co było jego trzecim przejęciem w 2025 roku.
Według Erika Kymäläinena, jednego ze współzałożycieli firmy, Bought ma dwa główne cele. Pierwszym z nich jest „uproszczenie odsprzedaży do tego stopnia, by przywrócić do obiegu brakujące dwa biliony euro”. Drugim jest „ostateczna redefinicja pojęcia konsumpcji poprzez uczynienie wartości odsprzedaży stałym elementem naszych decyzji zakupowych, co z kolei zachęci detalistów do oferowania wyłącznie produktów o wysokiej trwałości”, jak stwierdził w poście na swoim koncie LinkedIn.
Bought jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Jednak opierając swój model biznesowy na narzędziach wykorzystujących sztuczną inteligencję, zdobywa przewagę nad konkurencją i już teraz przekonuje do siebie inwestorów.
Przedstawiciele firmy, która ma już ponad 40 000 użytkowników, poinformowali FashionUnited, że planują „w najbliższym czasie ekspansję na Litwę, do Szwecji, Danii, Niemiec i Francji”.
Ten artykuł został przetłumaczony na język polski przy użyciu narzędzia AI.
FashionUnited wykorzystuje technologię językową opartą na sztucznej inteligencji, aby zapewnić szerszy dostęp do wiadomości i informacji dla profesjonalistów z branży mody na całym świecie. Chociaż staramy się zapewnić dokładność, tłumaczenia AI są stale udoskonalane i mogą nie być jeszcze całkowicie bezbłędne. W przypadku uwag lub pytań dotyczących tego procesu, prosimy o kontakt pod adresem info@fashionunited.com.